Je hebt rust en tijd nodig om echt iets nieuws te leren. Dat is de basis van ons onderwijs. Op het Stadslyceum leer je op een manier die past bij deze tijd: veel ruimte voor vragen, rust om echt iets te leren én aandacht voor wie jij bent. We geven je verantwoordelijkheid, maar helpen je ook op weg.

U moet marketing-cookies accepteren om deze ingesloten inhoud te bekijken van https://youtu.be/e__u5yAHsHw

Leren doen we met:

Rust en overzicht in het rooster

Kalender

Feedback in plaats van alleen cijfers

Feedback

Projecten: leren door te doen

Erlenmeyer

Reflecteren en presenteren

Presenteren

Burgerschapsvorming

Leren op het Stadslyceum in 2 minuten:

U moet marketing-cookies accepteren om deze ingesloten inhoud te bekijken van https://www.youtube.com/watch?v=vuZOo2PjPwI

Een overzichtelijk schooljaar

Je schooljaar bestaat uit 4 periodes van 9 weken

Week 1: Opstarten. Je docent vertelt je met welke doelen je deze periode aan de slag gaat. 

Week 2 t/m 8: Leren. Leren begint met vragen stellen, en dat kan in de lessen. Ook helpt de docent je met vragen en feedback: Wat begrijp je al goed? Waar kun je nog aan werken? Doe je actief mee? Bereid je je lessen goed voor?

Week 9: Afronden. Je levert een praktische opdracht in en sluit de vakken af met een toets.

Minimaal 1 x in het jaar is er ook nog een presentatie voor ouders/verzorgers. Je laat zien waar je trots op bent, wat en hoe je geleerd hebt, en je vertelt over je doelen voor de volgende periode.


Een toets … is maar een toets

Het leren doe je al vóór de afrondingsweek. Op het Stadslyceum werken we daar met aandacht naartoe. De docent geeft je op verschillende momenten feedback: 

  • Wat begrijp je al goed?
  • Waar kun je nog aan werken?
  • Doe je actief mee?
  • Bereid je je lessen goed voor?

Dit hou je bij in een online systeem. Zo houd je goed overzicht op jouw leerproces.

Feedback in plaats van alleen maar cijfers

Projecten: leren door te doen


In projecten combineer je vaardigheden en vakken

Je oefent met presenteren, samenwerken en creatief denken.


Je mentor vraagt je regelmatig om te reflecteren op je leren

In jaar 1, 2 en 3 presenteer je wat je hebt geleerd – en vooral: hoe je je hebt ontwikkeld – aan je mentor, je ouders/verzorgers en de andere ouders/verzorgers van je klasgenoten. 

Je bereidt de presentatie gewoon voor op school. Inzichten die je presenteert zijn: waar ben je trots op en waarom, hoe heb je dat bereikt en hoe pak je de volgende periode het leren aan? Deze inzichten zullen je ook in de toekomst van pas komen.

Presenteren van ontwikkeling