Je hebt rust en tijd nodig om echt iets nieuws te leren. Dat is de basis van ons onderwijs. Op het Stadslyceum leer je op een manier die past bij deze tijd: veel ruimte voor vragen, rust om echt iets te leren én aandacht voor wie jij bent. We geven je verantwoordelijkheid, maar helpen je ook op weg.
Leren doen we met:
Rust en overzicht in het rooster
Feedback in plaats van alleen cijfers
Projecten: leren door te doen
Reflecteren en presenteren
Burgerschapsvorming
Leren op het Stadslyceum in 2 minuten:
Een overzichtelijk schooljaar
Je schooljaar bestaat uit 4 periodes van 9 weken
Week 1: Opstarten. Je docent vertelt je met welke doelen je deze periode aan de slag gaat.
Week 2 t/m 8: Leren. Leren begint met vragen stellen, en dat kan in de lessen. Ook helpt de docent je met vragen en feedback: Wat begrijp je al goed? Waar kun je nog aan werken? Doe je actief mee? Bereid je je lessen goed voor?
Week 9: Afronden. Je levert een praktische opdracht in en sluit de vakken af met een toets.
Minimaal 1 x in het jaar is er ook nog een presentatie voor ouders/verzorgers. Je laat zien waar je trots op bent, wat en hoe je geleerd hebt, en je vertelt over je doelen voor de volgende periode.
Een toets … is maar een toets
Het leren doe je al vóór de afrondingsweek. Op het Stadslyceum werken we daar met aandacht naartoe. De docent geeft je op verschillende momenten feedback:
- Wat begrijp je al goed?
- Waar kun je nog aan werken?
- Doe je actief mee?
- Bereid je je lessen goed voor?
Dit hou je bij in een online systeem. Zo houd je goed overzicht op jouw leerproces.
Feedback in plaats van alleen maar cijfers
Projecten: leren door te doen
In projecten combineer je vaardigheden en vakken
Je oefent met presenteren, samenwerken en creatief denken.
Je mentor vraagt je regelmatig om te reflecteren op je leren
In jaar 1, 2 en 3 presenteer je wat je hebt geleerd – en vooral: hoe je je hebt ontwikkeld – aan je mentor, je ouders/verzorgers en de andere ouders/verzorgers van je klasgenoten.
Je bereidt de presentatie gewoon voor op school. Inzichten die je presenteert zijn: waar ben je trots op en waarom, hoe heb je dat bereikt en hoe pak je de volgende periode het leren aan? Deze inzichten zullen je ook in de toekomst van pas komen.