Door- en opstroombeleid

Doorstroombeleid en -procedure havo 5 naar atheneum 5 binnen het Stadslyceum
Havo 5-leerlingen geven voor 1 december van het betreffende schooljaar aan dat ze de opstroom naar atheneum 5 open willen houden. Het aanmeldingsformulier moet op deze datum bij de administratie ingeleverd zijn. De leerlingen kiezen vervolgens in december een voorlopig vakkenpakket bij de decaan. Dit pakket moet aansluiten bij hun havo 5-eindexamenpakket.

Eisen bij doorstroom van havo 5 naar atheneum 5:

1. Diploma havo 5;
  2. Aansluitend vakkenpakket;
  3. Voor het te kiezen achtste vak moet een door dat vak opgesteld inhaalprogramma worden gedaan.

Opstroombeleid voor nieuwe aanmeldingen van vmbo-TL 4 naar havo 4
Vmbo-leerlingen die op willen stromen naar havo 4, moeten geslaagd zijn voor het eindexamen TL 4 met de gekozen profielvakken en een extra (zevende) vak die samen het eindexamen vormen. Dit zevende vak mag niet praktijkgericht zijn.

Na aanmelding vindt een intakegesprek plaats waarin ook zaken als absentie en de zorg- en ondersteuningsbehoefte van de leerling worden besproken en meegewogen in onze beslissing of een leerling toelaatbaar is. Als een leerling toelaatbaar is, volgt alleen plaatsing als de capaciteit in havo 4 dat toestaat. Na plaatsing wordt de leerling die wiskunde A of B op de havo kiest, dringend geadviseerd het wiskundeboek doorstroom TL-havo zelfstandig door te werken. Het boek is verkrijgbaar bij de decaan.

Opstroombeleid voor nieuwe aanmeldingen van havo 5 naar atheneum 5
Het Stadslyceum neemt alleen de toelaatbaarheid van een leerling tot atheneum 5 in overweging als hij/zij een havodiploma heeft. Voorwaarde is ook dat het te kiezen vakkenpakket op het atheneum aansluit. Voor het te kiezen achtste vak moet een door dat vak opgesteld inhaalprogramma worden gedaan.

Na aanmelding vindt een intakegesprek plaats waarin ook zaken als absentie en de zorg- en ondersteuningsbehoefte van de leerling worden besproken en meegewogen in onze beslissing of een leerling toelaatbaar is. Als een leerling toelaatbaar is, volgt alleen plaatsing als de capaciteit in atheneum 5 dat toestaat.