Kwaliteitszorg

De afgelopen jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden van kwaliteitscontrole naar kwaliteitszorg. Een ambitieuze leercultuur en opbrengstgericht werken staan daarbij voorop.

Er wordt niet meer alleen gekeken naar de resultaten van leerlingen, maar ook of aan de voorwaarden wordt voldaan om leerlingen en medewerkers deze resultaten te laten behalen. De schoolcultuur en organisatie moet ruimte bieden aan leerlingen en medewerkers om hun talenten te ontdekken en zo goed mogelijk te kunnen benutten.

Niet alleen cijfers zijn opbrengsten, maar ook plezier in school, motivatie, prestaties van onze leerlingen in het vervolgonderwijs, en betrokkenheid bij elkaar en de wereld om ons heen zijn dat. Er wordt onder andere gekeken naar het onderwijsleerproces, de ondersteuning, zorg voor leerlingen, voorzieningen, toetsing en de tevredenheid van leerlingen, ouders en medewerkers. De doorstroom van leerlingen en of ze op koers liggen wordt doorlopend in de gaten gehouden. We gebruiken het kwaliteitszorgsysteem van OOG. De inspectie heeft in februari 2017 onze school opnieuw bezocht en een zeer positief oordeel uitgesproken over de kwaliteit van ons onderwijs en de wijze waarop wij de kwaliteit bewaken. Het inspectierapport is openbaar.

Voor onze profielen Technasium en Cultuurprofiel hebben we een aparte kwaliteitszorgsystematiek. Begin 2019 heeft het Technasium een succesvolle netwerkvisitatie gehad door de Stichting Technasium en is op alle te beoordelen indicatoren voldoende bevonden. In maart 2019 heeft een visitatieteam vanuit de Cultuur Profiel Scholen zeer positief geoordeeld over hoe we ons cultuurprofiel vormgeven.

Verantwoording
In de ouderraad, leerlingenraad én medezeggenschapsraad wordt regelmatig gesproken over de kwaliteit van het onderwijs. Op Scholen op de kaart staat hoe de school presteert op 20 belangrijke indicatoren (examens, lesuitval, tevredenheid, personeel, veiligheid, etc.).