Onze school

Onderscheidend, ambitieus en uniek in sfeer

Het Stadslyceum is een binnenstadschool, gevestigd in een prachtig pand met een grote, mooie stadstuin. Uitzonderlijk is dat leerlingen kunnen starten in lyceum 1, atheneum 1, havo 1 of in de tweejarige heterogene atheneum/havo-brugklas. Zo krijgt elke leerling het onderwijs dat bij haar/ hem past in een ambitieus leerklimaat. Het Stadslyceum is onderscheidend in cultuur en bètatechniek door de vakken filosofie, beeldende vakken, muziek, dans, kunst algemeen en onderzoek en ontwerpen al in de onderbouw aan te bieden. De wijze waarop wordt gestuurd op succes van de leerlingen blijkt zeer succesvol te zijn.

Het Stadslyceum is trots op de open sfeer die er is tussen leerlingen en docenten en tussen de leerlingen onderling. Bij ons is elke leerling uniek en hij/zij krijgt de ruimte om zichzelf te ontplooien. Een veilig en plezierig leerklimaat draagt bij aan de schoolprestaties van alle leerlingen. Wij streven ernaar dat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen tot kritisch denkende mensen, die hun verantwoordelijkheid nemen. Dit vormt de stevige basis voor een vervolgopleiding.

Vertrouwen
We geven, krijgen en ervaren vertrouwen. Het geven, krijgen en ervaren van vertrouwen in elkaars kunnen en handelen geldt voor alle mensen in onze school. We spreken elkaar aan op dit handelen. Vertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor zelfontplooiing, vooruitgang en samenwerking. Onze feedback is gericht op vooruitgang in plaats van voortgang.

Cultuurprofielschool
Het Stadslyceum is een CultuurProfielSchool. De school profiteert van haar ligging in het culturele hart van Groningen. Beeldend, dans en muziek worden al in de onderbouw aangeboden en zijn examenkeuzevakken. In de lessen, tijdens projecten en buiten de vaklessen wordt zowel theoretisch als praktisch ruimschoots aandacht besteed aan kunst en cultuur. Leerlingen uit de (voor-) opleidingen van het Prins Claus Conservatorium en dansacademie Lucia Marthas bieden we zoveel mogelijk de ruimte om school met muziek of dans te combineren.

Bètatechniek
In de onderbouw maken alle leerlingen kennis met techniek. Dat betekent dat zij in het eerste jaar een Technasiumproject doen. Bij het vak Onderzoek en Ontwerpen (O&O) gaan leerlingen technische uitdagingen aan. Zij krijgen van bedrijven en organisaties opdrachten om een technisch probleem op te lossen. De Technasiumlessen vinden plaats in onze moderne Technasiumwerkplaats. Vanaf brugklas 2 kan voor O&O (Technasium) worden gekozen. Het vak Onderzoek en Ontwerpen kan in havo en atheneum als examenvak in de profielen Natuur en Gezondheid en Natuur en Techniek worden gekozen.

Reflecteren op leren
In onze school leren we een veelheid aan kennis en vaardigheden. Tijdens het leren maken we tijd om te reflecteren op dit proces. Zowel in de les als tijdens mentorgesprekken besteden we aandacht aan reflectie en feedback op het leren. We gebruiken enerzijds toetsen om een niveau te bepalen, maar we volgen leerlingen ook breder om hen inzicht te geven in hun leerproces. Presenteren van leren Voor de klassen 1 en 2 is er minimaal éénmaal per jaar een bijeenkomst, waar de leerlingen hun leren presenteren aan hun ouders en mentor.

Projecten
Naast de reguliere vaklessen hebben we in alle jaarlagen projecten opgenomen in ons curriculum. We menen dat we met een diversiteit aan werkvormen de leerlingen motiveren voor de diverse vakinhouden. Daarbij zien we dat leerlingen in projecten andere vaardigheden oefenen en inzetten. Tot slot bieden projecten bij uitstek de mogelijkheid om verschillende vakinhouden te combineren.

Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB)
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding heeft een belangrijke plek bij ons op school. We richten ons hierbij op studievaardigheden in de reguliere lessen en op studiekeuzebegeleiding vanaf de 3e klas. Aan de profielkeuze wordt veel aandacht besteed. In de bovenbouw is er ruimte om zowel klassikaal als individueel aandacht te besteden aan LOB. Om dat goed te kunnen doen, werken we samen met diverse instellingen in het hoger onderwijs en worden er veel (verplichte) activiteiten georganiseerd. De decanen vervullen hierin een prominente rol en hebben nauw contact met de mentoren over het hele keuzeproces. Ook de ouders worden door de decanen op de hoogte gehouden van de LOB-activiteiten en ontwikkelingen in het hoger onderwijs. De keuze van een studie vindt niet alleen in het laatste jaar plaats, maar is een proces dat in de brugklas al op gang komt. De school heeft gekozen voor een eerstelijnsdecanaat en daarom is het kantoor van de decanen in principe elke dag geopend.

Burgerschapsvorming
Naast het voorbereiden op de vervolgopleiding is het onze taak leerlingen goed voor te bereiden op hun rol in de samenleving. Burgerschap is niet alleen het kennen van de regels van de Nederlandse samenleving, het gaat ook over omgang met elkaar, over de manier waarop je problemen onderling oplost. Kortom, de leerlingen moeten voorbereid worden op een actieve en respectvolle deelname aan de (pluriforme) maatschappij. Belangrijke basiswaarden bij burgerschapsvorming zijn vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen, verdraagzaamheid, autonomie, afwijzen van onverdraagzaamheid en afwijzen van discriminatie. Op school maken leerlingen kennis met elkaars verschillende achtergronden en culturen. Dat omvat ook opvattingen over seksualiteit en seksuele diversiteit. Dit vraagt om sociale competenties van leerlingen zoals begrip tonen voor opvattingen van anderen en het omgaan met verschillen. Het Stadslyceum heeft zelfstandig en kritisch-creatief leren denken hoog in zijn vaandel staan en daarom vinden we het belangrijk dat onze leerlingen voldoende bagage meekrijgen om hun plek in de samenleving te kunnen vinden.

Digitalisering
Al onze lokalen zijn digitaal goed uitgerust. We hebben het ontwikkelen van diversiteit in onze didactiek tot speerpunt gemaakt voor de komende jaren. De lessen worden nog actueler en gedifferentieerder. Er is aandacht voor informatievaardigheid en mediawijsheid van leerlingen. Naast aanvullend en ondersteunend lesmateriaal verschijnt het huiswerk van de leerlingen in